Maak een afspraak

Bang & Olufsen

Op 17 november 1925 startte de geschiedenis van wat een legendarisch en iconisch merk voor beeld en geluid zou worden: Peter Bang en Svend Olufsen, twee getalenteerde en bevriende electrotechnisch ingenieurs, richtten in Denemarken hun firma op en bouwden in een boerderij hun eerste radio, de Elimiator. Deze verscheen in 1926 als eerste consumentenproduct op de markt. Voor die tijd gelijk uniek, want deze werkte rechtstreeks op elektriciteit, in plaats van op een batterij. De start van Bang & Olufsen was een feit. Al in de eerste jaren kozen zij ook voor een andere ongebruikelijke weg: er werd niet alleen maximale aandacht besteed aan de beste geluidskwaliteit, maar ook aan een zo gemakkelijk mogelijke bediening. Dat laatste kwam ook tot uiting in een onderscheidende funtionele vormgeving. Zij konden toen nog niet vermoeden dat Bang & Olufsen op het gebied van audio en video later een ware stijlicoon zou worden.

Jakob Jensen en David Lewis

Die ontwikkeling werd ingezet door de komst van de Deense industrieel ontwerper Jakob Jensen. Gedurende vele jaren schetste hij voor Bang & Olufsen de mooiste en verfijndste ontwerpen voor beeld- en geluidcomponenten, in een strakke functionele en tijdloze vorm die tot dan toe nog nooit was vertoond en synoniem werd met Bang & Olufsen. Maar ook technologisch werden grenzen verlegd. De introductie in 1972 van de Beogram 4000, een strak vormgegeven elektronisch gestuurde draaitafel met een tangentiale toonarm, werd sensationeel genoemd. Niemand was ooit in staat geweest zo’n geavanceerd hifi-component te bouwen en zo vorm te geven. Niet voor niets koestert het wereldberoemde Museum Of Modern Art in het Amerikaanse Manhatten een vaste collectie Bang & Olufsen apparatuur, die ontworpen is door Jakob Jensen, waaronder deze draaitafel. Een eerbetoon, dat geen enkel andere producent van beeld en geluid ooit in deze mate heeft ervaren. De bekende Engelse ontwerper David Lewis, aanvankelijk assistent van Jensen, zette uiteindelijk jarenlang de iconische ontwerpen van Bang & Olufsen voort en schreef ook geschiedenis.

De legacy duurt voort

Ook tegenwoordig vinden we bij Bang & Olufsen de meest getalenteerde en creatieve industriële vormgevers. Zij zetten gezamenlijk de legacy krachtig voort. Daarbij is ook een nieuwe weg ingeslagen. Vorm, materiaal en afwerking worden niet meer alleen door de ontwerper bepaald, maar ook door u, de klant. De hedendaagse missie van Bang & Olufsen is, dat elk product op meer dan één manier persoonlijk moet zijn voor de eigenaar:

Elk product moet op meer dan één manier persoonlijk zijn voor de eigenaar